mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Zdravý spánek je základ. Jak ale rychle usnout a dobře se vyspat?

Autor: Amaya Fonseca Sardá
TwitterFacebook
17. 11. 2021, 15:27
Amaya Fonseca Sardá

Bez pořádného spánku to zkrátka nejde. Když se pořádně vyspíme, má to pozitivní vliv nejen na naši náladu, ale také na zdraví a celou další řadu oblastí našeho života. V dnešním článku vám poradíme, co udělat pro rychlé usnutí a zdravý spánek.

Kvalitní spánek je důležitý
Kvalitní spánek je důležitý
Foto: Claudio_Scott / Pixabay

Člověk stráví spánkem zhruba jednu třetinu svého života. V mládí se často může na první pohled zdát, že spánek až tolik nepotřebujeme – někdo dává v noci přednost sledování seriálů, sociálních sítí nebo zábavě s přáteli, jiní zase kvůli nedostatku času věnují značnou část noci studiu a učení. Postupem času se ale nedostatek spánku začne negativně podepisovat na našem zdraví, náladě, vzhledu a dalších věcech. 

Na co všechno má vliv náš spánek? 

Bylo by zcestné omezovat výčet prospěšnosti našeho spánku na pouhý odpočinek. V průběhu správného a zdravého spánku si důkladně odpočine náš mozek, dojde k potřebnému restartu celé řady psychických funkcí, ale také k obnově, nastartování a posílení naší imunity.

Každý má jinou potřebu spánku, obecně se ale doporučuje spát sedm až devět hodin. V průběhu této doby si naše tělo odpočine dostatečně na to, abychom druhý den ráno byli správně produktivní, měli lepší náladu, byli odolnější vůči stresu i nepříznivým vnějším vlivům a zvládli všechny naše denní povinnosti.

Dostatečně dlouhý, hluboký a kvalitní spánek má velmi pozitivní vliv také na zdraví našeho srdce a kardiovaskulárního systému, pomáhá posílit obranyschopnost našeho organismu, a přispívá také ke správné regeneraci. V průběhu spánku dochází dále například k produkci potřebného množství růstového hormonu nebo třeba aktivaci metabolismu glukózy.

Odplavují se toxické látky, dochází k potřebné regeneraci tkání a vnitřních orgánů, zlepšuje se paměť i kongnitivní schopnosti, a uleví se také naší psychice, která si odpočine od veškerého stresu, problémů a těžkostí. Správný spánek prospívá i hormonální vyváženosti a je nezbytný i při hubnutí.

Co brání kvalitnímu spánku

V dnešní době může být poměrně těžké rychle usnout a zdravě a kvalitně se vyspat. Kvalitnímu spánku může bránit například nedostatek fyzické aktivity, což mohou obzvlášť pocítit lidé, odkázaní na sedavé zaměstnání. Nedostatečně kvalitní spánek může ovlivnit také nepravidelný životní i pracovní rytmus, směnný provoz, ale třeba také nesprávné večerní návyky, kterým se budeme věnovat později.

Výrazný vliv na rychlost usnutí a kvalitu našeho spánku mohou mít i podmínky v místnosti, ve které spíme, stejně jako naše životospráva. Co tedy můžeme udělat pro to, abychom konečně dokázali rychle usnout a kvalitně se vyspali?

Světlo, káva i cvičení

Jsou věci, které bohužel neovlivníme. Pokud máte sedavé zaměstnání nebo pracujete ve směnném provozu, jen těžko v zájmu zdravějšího spánku zničehonic změníte svou práci i zdroj obživy. Existuje ale celá řada věcí, které můžete sami poměrně snadno ovlivnit.

Asi není potřeba zdůrazňovat, že vliv na rychlost usnutí a kvalitu našeho spánku má to, co v průběhu odpoledne a večera sníme a vypijeme. V odpoledních a podvečerních hodinách se zkuste vyhnout kávě, zelenému a černému čaji, energetickým nápojům, ale třeba také sladkému, mastnému, nebo příliš vydatnému jídlu.

Pro spánek je také důležitá co možná největší tma, která má vliv na tvorbu melatoninu – to je hormon, který je nezbytný pro naše usnutí a spánek. Znamená to, že byste nejen měli mít ve vaší ložnici zhasnuto a zatemněno v průběhu noci, ale intenzitu světla omezovat také v průběhu dne.

Před spaním se pokud možno vyvarujte používání zařízení, jako je počítač, tablet nebo smartphone. Pokud je jejich používání nezbytné, pořiďte si například brýle, které blokují modré světlo, nebo si nainstalujte aplikace, které večer a v noci změní ladění teploty barev na displeji vašich zařízení. Namísto sledování filmů se před spaním věnujte spíše četbě knih nebo třeba meditaci.

Je důležité myslet také na to, aby vaše ložnice měla v noci správnou teplotu. Ta by se měla ideálně pohybovat kolem osmnácti stupňů. Před spaním také vždy důkladně vyvětrejte svou ložnici, obzvlášť v zimních měsících, kdy není možné větrat ventilací v průběhu noci.

Prášky na spaní byste měli využívat jen v krajních případech a po důkladné konzultaci s vaším lékařem, to ale neznamená, že byste lepší spánek nemohli povzbudit jinými doplňky. Mezi ty osvědčené patří například hořčík, který vás dokáže zbavit stresu, napomáhá uvolnění svalů a postará se také o to, abyste druhý den ráno nebyli unavení a vyčerpaní.


Štítky: Spánek, Zdraví, Spaní
Autor: Amaya Fonseca Sardá, Zdroj: Bydlet.cz, vyspise.cz, mayoclinic.com


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem