mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Zapomeňte na 8 hodin. Vědci objevili ideální množství spánku v dospělém věku

Autor: Markéta Bártová
TwitterFacebook
2. 5. 2022, 07:49
Markéta Bártová

Mnoho ale i málo spánku může v dlouhodobém horizontu přinášet mnoho zdravotních obtíží. Vědci z Velké Británie a Číny nyní stanovili, jaké je ideální množství spánku pro dospělé osoby.

Spánek
Spánek
Foto: Dieter Robbins z Pixabay

Ačkoliv má mnoho lidí už spoustu let zažíté, že ideální doba spánku je osm hodin, podle vědců z britské univerzity v Cambridgi a čínském Fudanu to tak nemusí být úplně vždy. Ideální množství pro lidi ve středním věku a starší je totiž podle vědců „jen“ sedm hodin.

Jak odborníci uvádí – velké nebo naopak malé množství spánku může u starších osob být spojeno s horším kognitivním výkonem, ale i duševním zdravím. Dostatečný spánek tak udržuje tělo i mozek v kondici a pomáhá v dostatečné regeneraci. S tím, jak lidé stárnou se podle vědců mění také spánkové vzorce a často vznikají i potíže s usínáním či udržením spánku. Snižuje se tak množství a kvalita spánku, což může mít vliv právě na pokles kognitivních funkcí a vznik psychických poruch.

Ve výzkumu, který vědci z Velké Británie a Číny zveřejnili ve vědeckém časopise Nature bylo zkoumáno více jak 500 000 dospělých britů mezi 38 – 73 lety. Účastníci byli dotazováni na to jaký je jejich spánkový režim. Zkoumáno ale bylo i duševní zdraví a pohoda a vědci zájemce podrobili také řadě kognitivních testů. Pro samotnou studii bylo vybráno k analýze mozku a genetických dat téměř 40 tisíc účastníků.

Data, která vědci získali pak ukázala na to, že škodlivý byl pro většinu osob nedostatečný ale i nadměrný spánek. V obou případech totiž došlo k narušení rychlosti zpracování, vizuální pozornosti, paměti a dovedností při řešení různých problémů. Nejlepší výsledky podle vědců vykazovala skupina osob, kteří uváděli že spí sedm hodin za noc. Tyto osoby měly ve výsledku také nejlepší výkon v mnoha testech a v pořádku bylo většinově i jejich duševní zdraví.

Podle vědců je velkým problémem hlavně nedostatečný spánek, který může být přičinou narušení takzvaného hlubokého spánku. Ten je přitom důležitý pro mozek, který se při něm může zbavovat toxinů ale i pro „čištění paměti“.


Štítky: Spánek, Zdraví, Věda
Autor: Markéta Bártová, Zdroj: RED


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem