mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Podzimní únava nebo vitamínový deficit? Jak poznat, které vitamíny vám chybí

Autor: Alžběta Komrsková
TwitterFacebook
7. 9. 2021, 09:02
Alžběta Komrsková

Trápí vás častá únava či padání vlasů? Na vině je možná vitamínový deficit. Jak poznat, které důležité vitamíny a minerály vašemu tělu chybí?

Trpíte podzimní únavou?
Trpíte podzimní únavou?
Foto: DanaTentis z Pixabay

Častá nachlazení, únava, bolest v krku… S podzimem nepřichází jen chladnější počasí, ale i řada zdravotních obtíží a zhoršená imunita. Pokud se však tyto příznaky objevují častěji, než by vám bylo milé, je možné, že se nejedná jen o klasickou podzimní únavu či obyčejné nachlazení, ale vitamínový deficit, který může mít významný vliv na obranyschopnost vašeho těla. V následujících řádcích si tedy představíme několik signálů, kterými vám vaše tělo dává najevo, že mu chybí klíčové prvky.

Změny nálady a podzimní chmury

Ač si možná říkáte, že za vaši náladu pod psa může neutuchající déšť, možná se za ní skrývá deficit omega 3 mastných kyselin. Výzkumy ukazují významný vliv nedostatku těchto kyselina na vznik a zhoršení deprese. Pokud se tedy poslední dobou cítíte na dně, zkuste obohatit svůj jídelníček o tučné ryby, jako jsou například sardinky, pstruh či losos. V případě, že se vyhýbáte konzumaci masa, je skvělým zdrojem také špenát či ořechová másla.

Dalšími prvky, které ovlivňují náladu, jsou především vitamín B a magnézium. Zatímco vitamín B získáte především z vnitřností (zejména srdce a jater), ořechů a luštěnin, magnesium je vhodné dodat tělu i prostřednictvím doplňků stravy. Pokud trpíte na citlivý žaludek, zkuste hořčík doplnit tzv. hořčíkovým olejem, který se neužívá vnitřně, ale aplikací na kůži.

Věčná únava

Pokud připisujete neustávající únavu a vyčerpání podzimnímu počasí či přepracování a stresu, možná jste na omylu. Nejčastější příčinou je totiž deficit železa, čili anémie. Jelikož je železo zodpovědné za přenos kyslíku krevním řečištěm, v případě jeho nedostatku musí vaše srdce vynaložit více námahy k okysličení celého těla. Následkem je právě nadměrná únava.

A jak železo doplnit? Ideální je opět pestrá strava doplněná o potraviny bohaté na železo, jako je špenát, brokolice či luštěniny.

Popraskané paty a zhoršení stavu pleti

Věřte nebo ne, suché a ošklivě popraskané paty nejsou jen vadou na kráse, ale také signálem, že vašemu tělu chybí několik klíčových vitamínů – B3, C a E. Všechny tři jsou totiž nezbytné pro správné fungování kůže. Nemusí se však vždy jednat o paty, ale například i o pleť na obličeji. Jelikož se však o svou tvář obvykle snažíme starat a svědomitě ji hydratovat, deficit těchto vitamínů se může projevit právě na opomíjenějších částech těla, jako jsou paty.

Dalším příznakem deficitu vitamínu B3 mohou být například nemizící opary a suchá, zarudlá kůže. V případě deficitu vitamínu C se u vás možná rozvinula známá nemoc námořníků, tzv. kurděje. Zároveň může souviset s již zmiňovanou anémií, jelikož vitamín C je klíčový pro správné vstřebávání železa.

Zatímco vitamín C se hojně vyskytuje například v citrusech či šípcích, vitamín B3 najdete zejména ve vnitřnostech, fazolích a hrachu a vitamín E v oříšcích, másle a rostlinných olejích.

Zhoršení kvality vlasů

Přestože tento bod zařazujeme jako poslední, je to právě padání či zhoršení kvality vlasů, které zaregistrujeme jako první – přece jen se říká, že vlasy jsou korunou krásy. V případě potížím s nimi se však dá také konstatovat, že jsou korunou zdraví. Zatímco bohatá a hustá kštice znamená, že se těšíte dobrému zdraví, problémy s vlasy naopak ukazují na nedostatek vitamínů B9, B12, B6 a D.

Zatímco vitamíny B komplexu doplníte především konzumací vnitřností, přírodním zdrojem vitamínů D jsou tučné ryby. Jelikož je však většina obyvatel České republiky dlouhodobě vystavena deficitu vitamínu D, je vhodné ho alespoň krátkodobě doplnit na normální hladinu doplňkem stravy. Vězte, že se vám vaše tělo odmění nejen krásnými vlasy, ale i lepší imunitou a pevnějším zdravím.

 


Štítky: Vitamínový deficit, Zdraví, únava
Autor: Alžběta Komrsková, Zdroj: Státní zdravotní ústav


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem