mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Pastiňák, zapomenutý zázrak plný zdraví

Autor: Michaela Dočkalová
TwitterFacebook
13. 9. 2021, 14:55
Michaela Dočkalová

Mnoho z nás si ho plete s petrželí. Někteří ani nevědí, co přesně pastiňák je. Přitom jde o velmi zdravou a chutnou zeleninu, kterou si připravíte za pár minut. A protože jeho sezóna právě vrcholí, je nejvyšší čas zařadit ho do jídelníčku.

Pastiňák
Pastiňák
Foto: Jasmine Waheed / Unsplash

Vypadá jako petržel, ale petržel to není. Oba druhy zeleniny ovšem patří do čeledi miříkovitých, stejně jako fenykl, řapíkatý celer nebo mrkev. Ještě v osmnáctém století patřil mezi základní potraviny, neboť se dal skladovat stejně dlouho a snadno jako brambory, například ve sklepích, kde přečkal celou zimu. Dnes už se na něj ale bohužel zapomíná. Neprávem, neboť prokazatelně patří mezi nejzdravější druhy zeleniny. 

V supermarketech se dá sehnat prakticky celoročně, ale jeho hlavní sezóna vrcholí v září a pokračuje až do jara. Lze ho konzumovat jak syrový, tak vařený. V syrové variantě samozřejmě obsahuje ještě více vitamínů, než když ho upečete či uvaříte.

V pastiňáku najdeme několik důležitých složek, které mají pozitivní vliv na naše zdraví:

  • Především obsahuje vlákninu, která je z velké části rozpustná. Konzumací vlákniny můžete předejít diabetu a vysokému škodlivému cholesterolu v krvi. Jídelníček doplněný o vlákninu je rovněž skvělou prevencí proti různým druhům rakoviny, srdečním chorobám, hemeroidům i například obezitě a mrtvici.
  • Pastiňák je plný kyseliny listové, to znamená, že dokáže rozproudit metabolismus, podporovat funkci nervového systému a správnou tvorbu červených krvinek. Konzumací kyseliny listové rovněž předcházíme depresím.
  • Ani draslík v pastiňáku nechybí. Draslík chrání naše srdce, svaly i kosti, snižuje riziko mrtvice a také vysokého tlaku.
  • Vitamín C obsažený v této zelenině zase posiluje imunitu, zdraví našich zubů a funguje i jako prevence proti hypertenzi a osteoartróze (degenerativní onemocnění kloubů).
  • V neposlední řadě je důležité zmínit i mangan a vitamín K, obojí prospívá zejména našim kostem. 

Pomáhá s hubnutím

Potřebujete pár kilo shodit? I s tím vám pastiňák pomůže. Díky vysokému množství vlákniny vás dokáže zasytit. Také uvolňuje takzvaný ghrelin, hormon, kterému se přezdívá hormon hladu. Zabraňuje pocitu nezvladatelné chuti na sladké nebo také známému vlčímu hladu, kdy jsme schopni sníst vše, na co přijdeme.

Jak si můžete na pastiňáku pochutnat?

Nejlépe chutná v kombinaci s další kořenovou zeleninou, jako je například mrkev. Výborný je i s řepou a sladkými bramborami. Stačí ho jen trochu posolit, posypat sušeným nebo čerstvým nadrceným rozmarýnem a upéct ho v troubě. Samozřejmě ho můžete přihodit i do zeleninového či jiného vývaru. Často se z něj připravuje pyré, klidně i v kombinaci s bramborami či dýní. Nakrájený a dušený zase nejlépe chutná s jehněčím a hovězím masem či zvěřinou. Syrový pastiňák si nastrouhejte do salátu, případně nakrájejte na kolečka a chroupejte podobně jako mrkev či kedlubnu.

Chcete si i vy na své zahrádce pěstovat pastiňák? Pak je dobré se řídit několika důležitými pravidly, a to přesto, že je jeho pěstování relativně snadné:
  1. Zasahujeme ho do hlinitopísčité půdy s dostatkem humusu.
  2. Zbožňuje sluníčko, ale zároveň mu nevadí ani lehký stín. Má raději vlhčí než sušší prostředí a vydrží vám v záhonu přes celou zimu.
  3. Semínka vyséváme na jaře, do řádků vzdálených přibližně 30 cm od sebe a do hloubky 2cm.
  4. Dále je zapotřebí vzrostlý porost jednotit, to znamená, že necháváme dál růst jen silné rostlinky. Ty poznáme podle toho, že sazeničky mají tři až čtyři pravé lístky na vzdálenost přibližně 15 cm.
  5. Pastiňák pravidelně zaléváme a okopáváme, aby nezarostl plevelem.

Pastiňák skladujeme při nízkých teplotách, pokud ho umístíte do lednice, kde teplota není vyšší než 2 stupně Celsia, čerstvý vydrží celé měsíce. Dobře však snáší i mráz, proto ho můžete nechat zasazený v zemi a sklidit ho až v případě potřeby.


Štítky: Zelenina, Zahrada, Zdraví
Autor: Michaela Dočkalová, Zdroj: nzip.cz, living.iprima.cz, rehabilitace.info


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem