mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Přinášíme nejpopulárnější způsoby hubnutí v roce 2021. Některým z nich se ale vyplatí vyhnout

Autor: Alžběta Komrsková
TwitterFacebook
24. 10. 2021, 17:34
Alžběta Komrsková

Každý rok se objeví nejen řada nových diet, které vám údajně zaručeně pomohou zhubnout, ale také spousta stravovacích směrů slibující pevné zdraví. Rok 2021 není výjimkou – pojďme se spolu podívat na ty, které se právě těší největší popularitě.

Být štíhlá za každou cenu se nevyplatí
Být štíhlá za každou cenu se nevyplatí
Foto: Tumisu / Pixabay

Pokud se snažíte zhubnout či najít zaručený způsob, jako stravou co nejvíce prospívat svému tělu, nejspíš vám jde ze všech nových trendů a stravovacích směrů hlava kolem. Nejen, že se jich každoročně objeví nepřeberné množství, ale většina z nich se odkazuje na tvrzení, že jsou tou nejlepší volbou, kterou můžete pro své tělo udělat. Pojďme se tedy podívat na ty, které získaly na popularitě v letošním roce – stojí za to nebo byste se jim měli raději vyhnout?

Keto dieta

Přestože tento způsob stravování není žádnou novinkou, v roce 2021 rozhodně vzrostl popularitě. Nejen, že ho praktikuje čím dál více lidí, ale také se objevila celá řada značek a výrobců, kteří vyrábí potraviny splňující přísná kritéria keto diety. A jaká vlastně jsou?

V zásadě se dá říct, že keto dieta je strava, která je velice chudá na sacharidy, střídmá na bílkoviny a naopak velmi bohatá na tuky. A to až do té míry, že 70 až 80 procent veškeré přijaté energie pochází právě z tuků.

A jak to tedy funguje? Keto dieta vychází z teorie, že pokud ochudíme náš organismus o jeho hlavní zdroj energie, tedy sacharidy, dostane se do tzv. stavu ketózy, kdy začíná spalovat tuk uložený v těle. Zároveň produkuje tzv. ketony, které jsou následně využity při aktivitě svalů, tkání a mozku.

Pokud bychom se podívali na konkrétní studie, zjistíme, že keto dieta může částečně pomáhat lidem s některými druhy onemocnění, jako je například epilepsie či některé druhy rakoviny. Také z řady výzkumů vyplývá, že pomáhá s hubnutím, bohužel spíše v krátkodobém horizontu. Většina lidí totiž z hlediska výrazných restrikcí keto stravu po pár měsících opouští.

Jaký je tedy závěrečný rozsudek? Keto dieta stojí za vyzkoušení, ale pokud chcete dlouhodobé výsledky, snažte se nebýt na sebe příliš přísní. Také je nutné počítat s tím, že ze začátku pocítíte nedostatek sacharidů především na psychice – deficit sacharidů může vést k únavě a špatné náladě. Také není vhodná pro lidi s problémy s játry, slinivkou či žlučníkem, jelikož obsahuje velké množství tuků.

Alkalická strava

Alkalická čili zásaditá strava naopak zakazuje všechny potraviny, které „zakyselují“ organismus, tedy například maso, ryby, mléčné výrobky či obilniny a cukr. Je založena na předpokladu, že vysoké pH organismu zaviňuje záněty a nejrůznější chronické choroby. 

Pokud se však podíváme na studie, zjistíme, že strava nedokáže ovlivnit pH naší krve a organismu. Ze studie tedy vyplývá, že zatímco tato strava může pomoci s redukcí bolesti či hubnutím, na záněty v těle a nemoci příliš velký vliv nemá.

Stojí tedy za to? Opět musíme konstatovat, že do určité míry ano – určitě se vyplatí ze stravy vynechat cukr, alkohol či průmyslově zpracované potraviny, které alkalická strava zakazuje. Na druhou stranu bychom si měli dát pozor na příjem bílkovin, které v alkalickém jídelníčku často chybí.

Stravování podle krevních skupin

Stejně jako keto dieta, i stravování podle krevních skupin už tu s námi nějakou dobu je, avšak v posledních letech nabírá na popularitě. A o co tedy jde? Podle této teorie je pro každou krevní skupinu vhodná jiná strava. Zatímco skupina 0 by měla jíst stravu bohatou na živočišné bílkoviny a omezovat obilniny, skupina A by se měla stravovat vegetariánsky.

Pokud se podíváme na studie, bohužel není k dispozici žádná, která by dokazovala, že každá krevní skupina vyžaduje jinou stravu. Benefitem této stravy může být fakt, že všem krevním skupinám nedoporučuje konzumaci průmyslově zpracovaných potravin. Jelikož však často vede k úplnému vynechaní některých skupin potravin, lze očekávat, že z dlouhodobého hlediska povede k deficitu některých živin, minerálů či vitamínů. Opět bychom ji k ní tedy měli přistupovat pragmaticky a s mírou.


Štítky: Dieta, Hubnutí, Zdraví
Autor: Alžběta Komrsková, Zdroj: Ladylab.cz, Alfafit, RED


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem