mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Na lžičku rybího tuku zapomeňte, omega-3 jsou ale stále důležitou součástí našich jídelníčků

Autor: Amaya Fonseca Sardá
TwitterFacebook
29. 10. 2021, 10:34
Amaya Fonseca Sardá

V posledních letech se můžeme často setkávat s pojmem omega-3 mastné kyseliny. Tyto mastné kyseliny mají příznivý vliv na naše fyzické i psychické zdraví, proto bychom je měli pečlivě zařazovat do našeho každodenního jídelníčku.

Losos - zdroj omega 3 mastných kyselin
Losos - zdroj omega 3 mastných kyselin
Foto: makafood / Pexels

Tělo si je nevyrobí, musíte mu je dodat

Určitě jste se i vy setkali s výrazem omega-3 mastné kyseliny. Zejména v době, kdy končí dovolené, začíná školní a akademický rok a řada lidí bojuje s různými nemocemi, které patří k podzimnímu a zimnímu počasí, se čím dál častěji můžeme setkávat s reklamami na potravinové doplňky, ve kterých jsou tyto látky obsažené. Proč je ke svému životu potřebujeme?

Název omega-3 mastné kyseliny označuje specifický druh nenasycených mastných kyselin, které si tělo neumí samo vytvořit. Je tedy zapotřebí mu je dodávat, ať už v bohaté stravě nebo formou kvalitních potravinových doplňků. Mezi omega-3 mastné kyseliny patří více prvků, nejznámější jsou EPA a DHA

Tyto dvě zkratky označují kyselinu eikosapentaneovou (EPA) a kyselinu dokosahexaenovou (DHA). Omega-3 mastné kyseliny jsou zásadním prvkem pro správnou činnost našeho organismu, ale také pro imunitu, hormonální činnost a celou řadu dalších důležitých procesů.

Omega-3 mastné kysliny jsou velmi důležitým prvkem, který má při správném dávkování a pravidelném příjmu výrazně pozitivní vliv na celou řadu procesů v našem těle, stejně jako na naši imunitu nebo na to, jak si naše tělo dokáže poradit s nemocemi a záněty.

Rybí tuk už dávno není nutností

Někteří z vás si možná vzpomenou na dobu, kdy se dětem podával rybí tuk na lžičku. Rybí tuk pro většinu lidí nebyl rozhodně žádnou lahůdkou, a nepředstavoval příliš velké potěšení ani pro chuťové, ani pro čichové buňky. Rybí tuk je obrovským zdrojem omega-3 mastných kyselin, díky pokroku už ale není jediným způsobem, jak do sebe tyto cenné látky dostat.

Omega-3 mastné kyseliny najdeme například v tučných mořských rybách, jako je treska, losos, makrela nebo třeba tuňák. Vegetariáni a vegani ale nemusí zoufat, protože omega-3 mastné kyseliny jsou obsažené i v řadě olejovitých druhů semen – například v semenech lnu, řepky nebo třeba ve slunečnicových semenech. Dalším cenným zdrojem omega-3 mastných kyselin jsou také nejrůznější ořechy a rostlinné oleje.

Podle doporučení světové zdravotnické organizace (WHO) by dospělý člověk měl přijmout 250 – 500 mg omega-3 mastných kyselin. Toho lze dosáhnout dostatečně častou konzumací vhodných druhů ryb a semen, ale také příjmem potravinových doplňků. Pokud tedy rybám neholdujete, můžete omega-3 mastné kyseliny doplňovat třeba ve formě nejrůznějších kapslí, které seženete v lékárně. 

Na imunitu, pro lepší kůži i lepší náladu

Omega-3 mastné kyseliny mají velmi blahodárný vliv na celou řadu aspektů lidského zdraví. Pokud budete přijímat dostatečné množství těchto důležitých látek, poděkuje vám například váš mozek a zrak. V kombinaci se zdravým životním stylem, dostatkem pohybu a vyváženou stravou vám omega-3 mastné kyseliny zaručí také normální krevní tlak.

Tím ale účinky omega-3 mastných kyselin zdaleka nekončí. Tyto zdravé tuky mají také zásluhu na výrazně lepší imunitě, lepšímu hojení a rychlejší léčbě zánětlivých procesů, snížení hladiny takzvaného špatného cholesterolu, a podle četných průzkumů mohou hrát také významnou roli v prevenci a léčbě některých poruch nálad.

Kromě prevence některých nepříjemných psychických stavů vám umí omega-3 mastné kysliny zaručit také správnou schopnost koncentrace, učení, myšlení, paměti a dalších důležitých procesů.

Omega-3 mastné kyseliny v žádném případě neslouží jako plnohodnotná alternativa psychofarmak, díky svému působení na lidský mozek mohou ale pozitivně působit proti depresi, výkyvům nálady nebo třeba proti psychickému vyčerpání. 

Podpora imunity má samozřejmě velký význam zejména na podzim a v zimě, kdy tradičně dochází k šíření různých respiračních a jiných podobných onemocnění, dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin bychom si ale měli hlídat po celý rok, respektive po celý život. Naše tělo se nám zaručeně odvděčí.


Štítky: Omega 3 mastné kyseliny, Zdraví, Imunita
Autor: Amaya Fonseca Sardá, Zdroj: Magistra.cz, szu.cz


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem