mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Hořčík ze supermarketu nemusí být ta nejlepší volba, možná je méně účinný než si myslíte

Autor: Alžběta Komrsková
TwitterFacebook
15. 9. 2021, 09:23
Alžběta Komrsková

Kupujete levný hořčík ze supermarketu? Je možná ještě méně účinný, než si myslíte. Hořčík přitom patří mezi jeden z nejoblíbenějších doplňků stravy, který mají v oblibě nejen sportovci, ale i těžce pracující.

Tablety s hořčíkem
Tablety s hořčíkem
Foto: jorono / Pixabay

Pokud bychom měli vybrat ty nejčastěji kupované doplňky stravy, na prvních příčkách tohoto seznamu by se rozhodně objevil hořčík čili magnesium. A není se čemu divit – populaci Česka totiž soustavně trápí jeho deficit. Ten může ovlivnit například kvalitu spánku, zavinit nepříjemné svalové křeče a například také zhoršit regeneraci po sportovním výkonu. Co když však hořčík doplňujeme naprosto nevhodně?

Levná náhražka ze supermarketu

Každý z nás už nejspíš v supermarketu někdy sáhl po levném magnesiu, ať už ve formě šumivým tablet či obyčejných tabletek. Sice v nás pravidelná konzumace podobných doplňků stravy a dalších vitamínů může vyvolat dojem, že děláme něco pro své zdraví, ale opak je pravdou. Levné doplňky častou nejsou ničím jiným než zbytečnou zátěží pro náš trávicí systém bez větších benefitů pro zdraví.

Pozorně čtěte složení

Při koupi doplňků stravy je obecně důležité slepě nedůvěřovat líbivým nápisům na obalu a opravdu pečlivě si pročíst složení. Ačkoliv není samotné označení výrobku lživé, samotná účinná látka, v našem případě hořčík, může být v nevhodné formě. Pokud se tedy ve složení hořčíku dočtete, že obsahuje oxid hořečnatý, glutamát, laktát, sulfát, aspartam hořečnatý nebo síran hořečnatý, vězte, že je tento produkt naprosto nevhodný. Nejen, že mají tyto formy hořčíku pouze 4% vstřebatelnost, ale ve větším množství může mít jejich konzumace vysoce projímavé účinky.

Jaký hořčík tedy vybírat?

Možná si teď říkáte, že alespoň nějaký hořčík je lepší než žádný. Levné magnesium ze supermarketu však naštěstí není naší jedinou alternativou. Při nákupu doplňků stravy raději zamiřte do lékárny a formu hořčíku vybírejte dle svých konkrétních potřeb. Pro nejlepší možnou vstřebatelnost zvolte hořčík s chelátovou vazbou. Pro srovnání s levnými náhražkami ve formě například oxidu hořečnatého se vstřebatelností 4 %, chelátová forma má vstřebatelnost 80–90 %. A to je opravdu markantní rozdíl, za který se vyplatí si pár desítek korun připlatit.

Jaké jsou nejvhodnější druhy magnesia?

Pokud vám jde ze všech těch druhů, typů a účinků magnesia hlava kolem, máme pro vás jejich stručný přehled. 

Magnesium bisglycinát – po této formě hořčíku sáhněte v případě, že potřebujete doplnit hořčík po náročném dni. Jeho konzumace je vhodná ve večerních hodinách, jelikož pomáhá snižovat hladinu stresového hormonu kortizolu, čímž přispívá ke kvalitnějšímu spánku. Zároveň je tou nejlepší volbou pro sportovce, které trápí svalové křeče.

Magnesium L-threonát – tento hořčík zvolte opět v případě, že potřebujete zlepšit kvalitu spánku. Má totiž zklidňující účinky na mozek a nervovou soustavu. Avšak pozor – v případě, že ho budete užívat přes den, vám naopak pomůže se soustředěním, jelikož podporuje kognitivní funkce a odbourává stres. Jako jediný ze všech forem hořčíku totiž dokáže proniknout až do mozku.

Magnesium malát – po této formě sáhněte především ráno. Má totiž výborné energetizující účinky. Dodá vám energii na celý den a pomůže také v případě, že trpíte chronickou únavou.

Jak poznáte nedostatek hořčíku?

Na závěr jen nezbývá než připomenout, kdy je vhodná doba na doplnění hořčíku. Ideálně bychom měli hořčík i další minerály získávat primárně z pestré stravy (vyskytuje se například v listové zelenině, banánech a tučných rybách), ale pokud vás trápí například svalové křeče, je čas sáhnout po doplňku stravy. Deficit hořčíku se může projevit také zhoršením kvality vlasů a jejich vypadáváním, zvětšenou kazivostí zubů a již zmíněnými problémy se spánkem. Ukazatelem může být i neodbytná chuť na čokoládu, především pokud nejste její velký milovník.

Nezapomínejte ale, že jakékoliv doplňky stravy s hořčíkem jsou vždy jen a pouze doplňky. Pro vaše zdraví je nejdůležitější kvalitní strava a dostatek pohybu.


Štítky: Hořčík, Doplňky stravy, Magnesium
Autor: Alžběta Komrsková, Zdroj: RED


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem