mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Chcete se začít stravovat vegetariánsky? Máme pro vás přehled chutných náhrad masa

Autor: Alžběta Komrsková
TwitterFacebook
27. 11. 2021, 19:31
Alžběta Komrsková

Láká vás vyzkoušet čistě rostlinnou stravu, ale nejste si jistí, čím maso v jídelníčku nahradit nejen z hlediska živin, ale i chuti? Ochutnejte spolu s námi celou řadu rostlinných náhrad masa, které jsou nejen zdravé, ale i skvěle chutnají.

Tofu
Tofu
Foto: Polina Tankilevitch / Pexels

Pokud nějaký druh stravování nabírá konzistentně na popularitě, je to rozhodně rostlinná strava. Ta si získává řadu příznivců nejen z lásky ke zvířatům, ale také pro své mnohé příznivé zdravotní benefity. Pokud jste si však až dosud neuměli talíř bez plátku masa představit, nejspíš tak trochu tápete, jak ho nahradit. Nezoufejte, máme pro vás přehled rostlinných alternativ, mezi kterými určitě najdete novou stálici svého jídelníčku.

Proč maso vlastně nahrazovat?

Mnoho začínajících vegetariánů či veganů dělá tu chybu, že se nesnaží maso nijak suplementovat a pouze ho takříkajíc odstraní ze svého talíře. To znamená, že se jejich jídelníček zúží pouze na přílohy ve formě brambor, zeleniny a rýže. Přestože jsou tyto potraviny zdravé, chybí (či se v nich vyskytuje pouze v malém množství) v nich řada důležitých látek, jako například vitamín B12 či bílkoviny.

Zatímco vitamín B12 bychom měli tělu dodat doplňkem stravy, bílkoviny do svého těla dostaneme především dostatečnou konzumací luštěnin. Pokud však hledáte potravinu, která by zastoupila maso nejen obsahem živin, ale i jako součást mnoha receptů, sáhněte po náhražkách masa. A jaké to tedy jsou?

Tofu – dobrý sluha, ale špatný pán

Asi nejznámější náhradou masa je tofu. Tato zvláštní bílá potravina je díky svému sójovému původu velice bohatá na bílkoviny, sama o sobě však nemá příliš valnou chuť. Pokud tedy chcete zařadit tofu do svého jídelníčku, je třeba si osvojit jeho správné ochucování a přípravu.

Jedná se o velice univerzální náhražku masa, kterou můžete jíst jak samotnou, tak například nakrájenou v rizotu či špagetách. Myslete však na to, že s produkty vyrobenými ze sóji bychom to neměli z hlediska obsahu fytoestrogenů přehánět. Pokud si však dáte párkrát do měsíce, bát se jejich obsahu rozhodně nemusíte.

Tempeh – zdravější verze tofu

Pokud vám přeci jen obsah fytoestrogenů dělá starosti, sáhněte spíše po tempehu. Tato pro mnohé exotická sójová náhražka masa je totiž vyrobena fermentací, čímž je účinně zbavena právě obávaných fytoestrogenů. Navíc tempeh získává procesem fermentace zajímavou oříškovou chuť, která chutně doplní řadu receptů.

Robi maso – téměř k nepoznání od masa

Zatímco předchozí dvě náhražky se masu příliš neblíží ani vzhledem, ani chutí, Robi maso mnoho lidí nedokáže odlišit od masa skutečného. K dostání je v řadě různých forem, sehnat tedy můžete například Robi nudličky, sekanou či plátky. Jedná se o praktickou alternativu masa ve všech tradičních českých receptech, jako jsou například obalované řízky či svíčková. Hodí se však i do salátů a navíc je nízkokalorické, což ocení i ti, kteří se snaží zhubnout.

Seitan – lepek není nepřítel!

Lepek není v posledních letech zrovna populární, ale to je trochu škoda. Z čistého lepku, tedy obilné bílkoviny, se totiž vyrábí tato chutná náhražka masa jménem seitan. Mezi vegetariány a vegany se jedná o jednu z nejoblíbenějších náhražek masa, a to díky univerzálnímu použití. Sehnat ho můžete jako hotovku, případně ve formě prášku, který patřičně dochutíte, smícháte s vodou a vypracujete náhražku masa jakéhokoliv tvaru a velikosti.

Vyhnout by se mu měli jen lidé, kteří trpí intolerancí na lepek, pro zbytek populace je díky nulového obsahu škrobu naprosto neškodný. Právě naopak, jedná se o chutný způsob, jak doplnit potřebné bílkoviny.


Štítky: Rostlinná strava, Recepty, Jídlo
Autor: Alžběta Komrsková, Zdroj: vimcojim.cz


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem