mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Buďte v teple. Jak na podzim a v zimě nezmrznout a zároveň neprotopit výplatu?

Autor: Amaya Fonseca Sardá
TwitterFacebook
8. 11. 2021, 17:18
Amaya Fonseca Sardá

Venku se již výrazně ochlazuje. Spolu s tím, jak venkovní teploty klesají, hledá také řada z nás způsoby, jak se zahřát doma. Poradíme vám, jak se v chladných měsících účinně zahřát, aniž byste utráceli enormní částky za vytápění.

Zahřátí u krbu
Zahřátí u krbu
Foto: Mikhail Nilov / Pexels

S příchodem podzimu se za okny začalo stmívat o poznání dříve. Podzim a zima s sebou nesou nejen okouzlující pohled na měnící se přírodu, specifické tradice, zvyky a aktivity, ale také výrazný pokles venkovních teplot. Jakmile se výrazněji ochladí venku, začíná některým z nás být větší zima také doma.

Jistě se shodneme na tom, že zahřívání vytápěním je sice rychlé a jednoduché, naše peněženka ani životní prostředí nám ale příliš nepoděkují. Jak to udělat, aby nám doma nebyla zima, a abychom zároveň nemuseli příliš utrácet za vytápění?

Až se zima zeptá…

Odolnost vůči chladu si můžete vypěstovat, a to otužováním. Otužování s sebou nese celou řadu benefitů od vyšší odolnosti vůči změnám teplot až po lepší psychickou kondici, snížení vysokého krevního tlaku i skvělou imunitu. 

S otužováním byste ideálně měli začínat v létě, můžete ale opatrně začít i nyní. Pokud jste úplní začátečníci a navíc špatně snášíte chlad, doporučují odborníci pro začátek vyzkoušet otužování vzduchem. Snažte se být více venku, pomalu, postupně a s rozumem odkládejte vrstvy oblečení, častěji větrejte, a v době, kdy to teploty dovolí, je ideální spát při otevřeném okně.

Postupem času můžete začít s otužováním vodou. Nemusíte se hned vrhat do vědra s ledem nebo pod studenou sprchu. Začínejte klidně u umyvadla, kde nejprve zkusíte omývání vlažnou vodou, kterou budete střídat s vodou o takové teplotě, na kterou jste zvyklí. 

Jakmile si zvyknete na otužování vodou u umyvadla, můžete se začít otužovat při sprchování. Opět začínejte postupně, od nohou, a každý den s rozumem prodlužujte dobu, po kterou na sebe budete pouštět studenou vodu. V zimě by mělo otužování pod sprchou trvat maximálně tři minuty, v létě pět minut.

Vstávat a cvičit

Není žádným tajemstvím, že pohyb nás zahřívá. Cvičení je skvělým prostředkem pro jednorázové zahřátí, protože díky vyššímu prokrvení vám během chvilky přestane být zima. Pohyb má ale na naše vnímání zimy příznivý vliv i z dlouhodobého hlediska.

Pokud se budete pětkrát do týdne aktivně hýbat minimálně po dobu dvaceti minut, dosáhnete toho, že se vaše svaly zpevní a budou lépe napomáhat ohřívání vašeho těla. Příjemným bonusem při pravidelném cvičení je lepší fyzická i psychická kondice. Nemusíte se hned zkraje pouštět do vrcholové atletiky, bohatě postačí svižná chůze a základní jednoduché cviky. Klíčová je pravidelnost, pečlivost a výdrž.

Oblékejte se rozumně

Na to, jak reagujeme na okolní chlad, jak jej vnímáme, a jak si naše tělo udrží svou teplotu, má vliv také to, co si na sebe oblečeme a jakým způsobem. Obléci si dvě vrstvy velmi teplého oblečení je sice lákavé, nikoliv však příliš efektivní. Při oblékání je zapotřebí takticky uvažovat.

Klíčem k efektivnímu oblékání je správné vrstvení a volba kvalitních materiálů. Volte takové oblečení, které dobře udrží teplo, přičemž byste měli věnovat zvýšenou pozornost vrstvě, kterou oblékáte jako první – tedy spodnímu prádlu. Velké množství tepla uniká hlavou, nebojte se tedy používat i čepice nebo kapuce. 

Spodní prádlo by mělo být vyrobené například z bavlny a mělo by na vašem těle dokonale přiléhat, aby nedocházelo k úniku tepla. Volba správných materiálů je důležitá i při výběru dalších vrstev. Ideální je například kvalitní fleece nebo merino vlna. Buďte si jisti, že investice do kvalitního oblečení nebudete litovat. Pokud zvolíte správný materiál, budou vám k vytvoření a zachování tepla stačit tři až čtyři vrstvy

Jídlo a pití dokáže zázraky

Pokud se chcete zahřát, věnujte pozornost také tomu, co jíte a pijete. Možná vás překvapí, že příliš horké nápoje mohou mít ve finálním důsledku spíše opačný výsledek, protože se vaše tělo po náhlém zahřátí bude snažit ochladit. Pitný režim jako takový je velmi důležitý. Dokonale vás dokáže zahřát zázvorový čaj, nic nezkazíte ani skořicí a medem. 

Pokud vás zajímá, jaké potraviny vás mohou na podzim a v zimě skvěle zahřát, můžete si přečíst náš článek na toto téma. Navzdory tomu, co se často traduje, je velmi špatným prostředkem k zahřátí alkohol. Pokud si v zimě dáte svařené víno nebo grog, budete mít nepochybně dočasný příjemný pocit tepla, negativní následky pití alkoholu ale převažují, a za dočasný pocit zahřátí rozhodně nestojí.

Zeptejte se v lékárně

S tím, jak vnímáte chlad, vám může pomoci správná volba potravinových doplňků. Odborníci radí užívat v rozumné míře a po konzultaci s lékařem doplňky, jako je třeba gingko biloba, kyselina listová, hořčík, nebo třeba Omega 3 mastné kyseliny. Za zvýšenovou citlivostí na chlad může někdy stát také nedostatek železa. Pokud je vám extrémní zima i v případech, kdy vaše okolí odkládá vrstvy oblečení, zvažte návštěvu svého lékaře, abyste se ujistili, že příčinou vaší zimomřivosti není nedostatek nějaké důležité látky nebo skryté onemocnění.


Štítky: Vytápění, Úspory, Energie
Autor: Amaya Fonseca Sardá, Zdroj: Vitalia.cz, Fyzioklinika.cz,


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem