mubu.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKAZPRÁVYKULTURAZVÍŘATA

Bolí vás záda? Máme pro vás tipy, jak bojovat s bolestí zad při sedavém zaměstnání

Autor: Alžběta Komrsková
TwitterFacebook
29. 9. 2021, 05:51
Alžběta Komrsková

Jistě to znáte – po celém dni v práci vás bolí nejen bedra, ale také krční páteř a trapézy. Jak se bolesti zad zbavit jednou provždy?

Bolest zad
Bolest zad
Foto: Karolina Grabowska / Pexels

Ne nadarmo se chronická bolest zad řadí mezi civilizační choroby. Zatímco naši předci trávili své dny chozením či prací na poli, my si na živobytí vyděláváme nejčastěji v kanceláři a prací na počítači. Sedavé zaměstnání však nevyhnutelně vede k bolavým zádům. Co tedy dělat, abychom ušetřili svá záda bolesti?

Uvědomte si, jak sedíte

Prvním krokem k úlevě od bolesti zad je správný sed. Možná si to neuvědomujete, ale při sezení u počítače máme tendenci kulatit záda a předsunovat hlavu, následkem čehož přetěžujeme nejen svaly krku, ale také trapézy, ramena a vzpřimovače páteře. To obvykle vyústí v nepříjemnou bolest zad, migrény a z dlouhodobého hlediska i v problémy s páteří a ploténkami.

A jak tedy vypadá anatomicky správný sed? Ideálně bychom měli sedět se vzpřímenými zády, končetiny by měly svírat pravý úhel. Pozor je třeba dát i na pozici hlavy, tedy ji nepředsunovat. Pomoci může zvýšené umístění monitoru počítač, abychom nemuseli hledět dolů, což často vede k přetěžovaní krční páteře a ramen a tedy i tenzní bolesti hlavy.

Pravidelně se při práci protahujte

Nejrychlejší pomocí při bolesti zad během pracovního dne je jednoduché protahování a strečink. Zkusit můžete například nejrůznější úklony, předklony a rotace páteře. Inspirovat se můžete například jógou. Pokud máte doma dostatečný prostor, skvěle funguje například vyvěšení zad, čímž dekomprimujeme obratle a meziobratlové ploténky, na které je při sezení vyvíjen až o padesát procent větší tlak než ve stoje.

U protahování vždy myslete na to, že musí být opravdu jemné – pokud byste to přehnali, může se stát, že bolest ještě zhoršíte. Pokud si nejste jistí, zda strečink krku a páteře provádíte správně, nebojte se navštívit fyzioterapeuta, který vám vše předvede a vysvětlí.

Nezapomeňte cvičit a posilovat záda

Asi nejúčinnějším nástrojem v boji s bolavými zády je cvičení, respektive posilování svalstva celého těla. Zapomeňte tedy pro jednou na svůj kardio běh a zkuste zařadit i silové cviky. Díky posíleným svalům se vám bude snadněji udržovat během dne v práci rovný sed, čímž zmírníte bolest zad. V mnoha případech je totiž za chronickou bolestí zad v oblasti kříže právě ochablé svalstvo beder a slabé hýžďové svaly. 

Pokud máte tendenci se hrbit, příčinnou bude nejspíš horní zkřížený syndrom. To znamená, že máte ochablé zádové a mezilopatkové svaly, zatímco vaše prsní svaly jsou extrémně zkrácené. Řešením je pravidelné posilování zádových svalů, ať už doma či v posilovně, a naopak protahování prsních svalů. Sami uvidíte, že udržet vzpřímený postoj bude náhle mnohem snazší.

Vyzkoušejte jinou pozici pro práci

Pokud hledáte spíše řešení, které bude mít účinek hned, a ne z dlouhodobého hlediska, zkuste během dne měnit polohu. V poslední době získávají na popularitě zejména pracovní stoly, u kterých můžete pracovat ve stoje, čímž výrazně snížíte zatížení páteře. I při práci ve stoje však myslete na správné postavení páteře – snažte se neprohýbat v bedrech, opět nepředsunujte hlavu a především myslete na rovnoměrné rozložení váhy na obě nohy, jinak hrozí, že si vypěstujete svalové disbalance.

Pokud není práce ve stoje nic pro vás, možná vám bude vyhovovat spíše polohovací stůl, který nastavíte do takové polohy, která vyhovuje vaší výšce. Řešením může být i takzvaný dynamický sed, tedy sezení na gymnastickém míči, které nás nutí k aktivnímu zpevnění středu těla a svalů zad. I zde ale dejte pozor na rovná záda a nepředsunování bra­dy.

 


Štítky: Bolest zad, Zdraví, Sedavé zaměstnání
Autor: Alžběta Komrsková, Zdroj: RED


  Diskuze (0 příspěvků)


Témata




EnergoZrouti.cz - zprávy, které hýbou světem